Bjarne Ness, Selvportrett, 1926
Foto: Erlend Grytbakk Wold
Gratis

BJARNE NESS Kuratert av Erlend Grytbakk Wold

VELKOMMEN TIL ÅPNING LØRDAG 16. NOVEMBER KL. 13

ERLEND GRYTBAKK WOLD KURATERER BJARNE NESS I SERIEN KUNSTNER KURATERER KUNSTNER

VISES I PROSJEKTROMMET TRAFO KUNSTHALL

16. NOVEMBER - 12. JANUAR

GRATIS og åpent for alle.

Hvor hørte du om Bjarne Ness? - Spørsmålet er interessant. Men jeg tror ikke jeg kan svare deg. Du vet, Bjarne Ness er som en ledestjerne, et ideal for flere i min generasjon. Særlig for dem av oss som har sin bakgrunn i Trondheim og Trøndelag. For oss har Bjarne Ness på en måte vært der bestandig.

-        Roar Wold i samtale med Arvid Møller, fra boken Roar Wold Bilder 1941-1996.

Hvordan er det å se opp til noen, og hvordan formes vi av våre forbilder? Erlend Grytbakk Wold arbeider med sporene og restene etter modernismen, et formspråk som har preget både kunst og kultur i generasjoner. Han har et personlig forhold til denne arven og er opptatt av hvordan den har formet vår samtid.

I utstillingen i prosjektrommet har Erlend Grytbakk Wold (f. 1986) valgt å vise tegninger, skisser og raderinger av Bjarne Ness (1902-1927) fra kunstsamlingen til Roar Wold (1926-2001) som også er hans farfar.

Bjarne Ness ble født i 1902 i Trondheim, og vokste opp i arbeiderstrøket Lademoen. Han viste fra barnsben av et stort talent for tegnekunsten. Til tross for sitt korte liv – han døde av tuberkulose i en alder av 25 år – rakk Ness å sette et betydelig preg på norsk modernisme og regnes som en av de mest lovende kunstnerne i sin generasjon.

Roar Wold var ikke mer enn ett år gammel da Bjarne Ness døde på et hospital i Paris. Han vokste opp i samme del av byen som Ness, og gikk på skole like over gaten for barndomshjemmet til sitt store idol. Som ung beundret min farfar Bjarne Ness hodestups. Slektskapet må ha opplevdes som sterkt på mange plan. De var begge syke i ungdomsårene, og tegningen var en god følgesvenn når de var sengeliggende. Da Roar var to år gammel, døde hans mor av den samme sykdommen som tok så mange unge liv i mellomkrigstiden, nemlig tuberkulosen.

Roar Wold samlet på alt han kunne komme over av Bjarne Ness gjennom hele livet, og det siste tilskuddet ble anskaffet på auksjon hos Blomqvist i 2000, året før han gikk bort.

Jeg var fjorten år da farfar en kald februarnatt brått døde, og vårt forhold var som mellom barnebarn og bestefar. I senere ungdomsår ble jeg opptatt av kunst, og så mye til farfar for inspirasjon. På videregående skrev jeg særoppgave om Bjarne Ness, og hadde gjennom farfars kunstsamling mulighet til å se skisser og tegninger på nært hold.

Han var født til tegner, og når jeg tenker pả ham, renner Degas' ord meg i hu: "Maler kan man bli, men til tegner må man være født".

Roar Wold i samtale med Arvid Møller, fra boken Roar Wold Bilder 1941-1996.

 

Utstillingen er støttet av Billedkunstnernes Vederlagsfond.

→ Her kan du lese mer om aktiviteten

Mer om Trafo Kunsthall